- 注册时间
- 2013-10-31
- 最后登录
- 2017-5-3
- 在线时间
- 64 小时
- UID
- 49335
- 阅读权限
- 10
- 精华
- 0
- 积分
- 53
- 帖子
- 44
- 学币
- 58
- 学分
- 44
- 帖子
- 44
- 学币
- 58
- 学分
- 44
- 贡献
- 0
- 贝壳
- 0
- 文采
- 0
|
NO.5
Air Traffic Controller 航空交通管制員 (属于政府工)
- 协调和指导空域或机场內不同航空器的航行路線和飞行模式以防止飞航器在地面或者空中发生意外和确保他們均可以运作顺畅。除此之外,航空交通管制的系統还会提供例如天气、航空交通流量和机场特別安排等的资料以协助飞行员和航空公司等作出相应的安排。航空交通管制系统还担当领空防卫和保护国土安全的角色,有些国家甚至是由空军來运作航空交通管制系统。
- 航空交通管制不外乎是把航空器透 過橫向(水平)和縱向(垂直)地分隔來確保航空器有適當的距離。而航空交通管制服務是提供給所有在受管空域(Controlled Airspace)的飛行器,如果飛行器離開了受管空域,進入了非受管空域(Uncontrolled Airspace)就不會有任何的管制。而航空交通管制的形式可以分為三類:
• 雷達管制(Radar Control)
o 為完全依賴雷達並主要使用二次監察雷達(Secondary Surveillance Radar)的管制,主要為離場台(Departure),近場台(Approach)和終端管制(Terminal/Radar/Control)
• 場面管制(Field Control)
o 主要配合目視和一次監察雷達(Primany Surveillance Radar)的管制,主要為管理跑道運用的塔台(Tower)和地面台(Ground)
• 無線電管制(Radio Control)
o 只適用於大洋海面(例如:太平洋)上的管制,這種管制並沒有使用雷達,飛行員只是需要在無線電回報飛機的位置、高度、速度和即將到達一個導航點的 時間。而相關的管制員就稱為無線電操作員(Radio Operator)。由於不能用上雷達來得悉飛機的位置,所以飛機只可以跟住指定的路線(例如是PACOTS)作儀器飛行(Instruments Flight)。
• 程序管制 (Procedure Control)
o 主要是因為地理問題令雷達不能使用而採用程序管制飛機,程序跟無線電管制差不多,飛行員需要在頻道向管制員回報飛機的位置、高度和速度,但由於有些地方採用VHF來通話,所以機師在VHF的頻道不會離開頻道
Syarat Lantikan: (资料取自于SPA)
i. Diploma dalam bidang pengajian perniagaan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya; atau
[ Gaji Permulaan: RM1,834.57 ]
ii. Diploma dalam bidang kejuruteraan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;
[ Gaji Permulaan: RM1,909.77 ]
dan
iii. Lulus dalam subjek Matematik atau Ilmu Sains atau salah satu daripada subjek Sains serta lulus Bahasa Inggeris pada peringkat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan;
iv. Lulus Ujian Kecenderungan yang ditetapkan oleh Pihak Berkuasa Melantik;
v. Lulus pemeriksaan doktor untuk memastikan bahawa calon mempunyai tubuh badan yang sihat, pendengaran yang baik, penglihatan yang terang dan boleh mengenal dan membezakan warna seperti yang ditetapkan oleh Ketua Jabatan/Perkhidmatan; dan
vi. Tamat dengan jayanya kursus praperkhidmatan di Kolej Penerbangan Awam, Malaysia dalam bidang-bidang berikut:
a) Aerodrome Control dan mendapat Aerodrome Control Rating; dan
b) Approach Control dan mendapat Approach Control Rating.
vii. Lulus B.M. (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.
|
|